Annonce

Annonce

En kunde handler økologiske frostvarer i en butik

En særregel betyder, at det voksende antal klager over vildledende klimaanprisninger af fødevarer ender hos Fødevarestyrelsen, som maksimalt kan udstede bøder på 10.000 kr. Foto: Morten Telling

Fødevareproducenter slipper billigst fra at lave greenwashing

Når fødevareproducenter vildleder forbrugerne med lidt for grønne klimaanprisninger, slipper de billigere end producenter i andre brancher.

I en tid hvor alt og alle kæmper om at være mest klimavenlig, kan det være fristende at male virkeligheden lidt grønnere, og fødevareproducenter slipper typisk med en bøde, som er væsentlig lavere, end det er tilfældet med såkaldte greenwasching-sager i andre brancher.

Det fremgår af en artikel i Børsen

I udgangspunktet er det Forbrugerombudsmanden, som behandler klagesager om vildledende markedsføring, men en særlovgivning på fødevareområdet betyder, at klager over fødevarevirksomheder som regel bliver sendt videre til Fødevarestyrelsen. Mens styrelsen maksimalt kan udstede bøder på op til 10.000. kr., tager Forbrugerombudsmanden udgangspunkt i sagens værdi og har dermed mulighed for at udstede bøder i millionklassen.

Den forskelsbehandling af brancherne er helt uholdbar, mener flere politikere, som kræver handling.

“Det er helt hat og briller, hvis fødevarevirksomheder kan få markant lavere bøder end i andre brancher. Der er et kæmpe behov for, at lovgivningen bliver ensartet, både i forhold til strafstørrelse, og hvad der betegnes som værende vildledende markedsføring, når det gælder klima og miljø,” siger klimaordfører Signe Munk (SF) til Børsen, hvor hun får opbakning fra flere andre partier.

Antallet af klager til Forbrugerombudsmanden mere end tredoblet fra 19 i 2019 til 64 sidste år.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel